dinsdag 12 januari 2016

Zachte spitskool in kokosmelk

Lap, de winter is dus toch aangekomen. Buiten is het vriezeskou, druilerig en binnen is het al niet veel beter want it's that time of the year again: blok! Toch is er licht aan het einde van de tunnel gezien dit mijn allerlaatste examenreeks OOIT wordt! Jaja, ik ben bijna afgesturdeerd. Hiep hiep hoera voor mezelf :). Ik ben echt supergemotiveert om er nog een laatste 3 weken kei hard voor te gaan en daarna trek ik de deur van AP hogeschool achter me dicht. Ik moet nog wel een stage lopen, maar daarvoor vertrek ik naar het buitenland. Meer info volgt nog wel. Nu eerst een post over mijn heerlijke gezonde maaltijd van gisteren! 


Tijd?
20 minuten

Wat heb je nodig voor 2 personen?

  • halve spitskool
  • 4 pasta/mie nestjes
  • 250ml kokosmelk
  • 1cm kurkuma geraspt
  • 1 teentje knoflook fijngesneden
  • 1/4 blokje groentebouillon
  • zwarte peper en zout
  • eetlepel boter
  • ter garnering: kokosschilfers en/of geroosterde amandelschilfers

Hoe begin je er aan?

  • Zet een pot water met wat zout op het vuur en breng aan de kook, als het water kookt voeg je de pasta toe volgens de aanwijzingen op de verpakking.
  • Ondertussen:
    • Snij de halve spitskool in zeer fijne reepjes. 
    • Hak het teentje knoflook fijn
    • Rasp de kurkuma
    • Zet een tweede pot op een middelmatig vuur met een eetlepel boter en stoof de spitskool beetgaat. (De spitskool zal wat slinken en wordt glazig.) 
    • Voeg nu de kurkuma, knoflook en groutebouillon toe + kruid met zwarte peper. (Het is belangrijk dat dit zwarte peper is als je wil genieten van de medische eigenschappen van kurkuma. De combinatie met zwarte peper bevordert de absorptie en werking van de actieve bestanddelen in kurkuma.)  
  • Wanner de paste gaar is, giet je het water weg en roer je de pasta onder de spitskool.
  • Serveer met kokosschilfers en/of geroosterde amandelschilfers. 
  • Smakelijk!

**Ik heb standaard altijd een potje geroosterde amandelschilfers in mijn kast staan. Het is een beetje stom om voor 1 recept enkele amandelschilfers te roosteren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten