zondag 10 januari 2016

warm appel en havermout ontbijt

Fruit eten is zo een van die dingen die ik echt niet graag doe in de winter. Net als douchen. Ik ben wel graag proper maar er staat hier op kot geen verwarming in de ruimte waar de douche is, dus dat maakt elke douchebeurt bibberen. Fruit eten vind ik ook te fris. Geef mij in de winter liever warme dingen om op te kauwen, de nodige porties fruit eten maak ik dan vanaf de lente wel weer goed.
Nu lag er hier al 2 (of misschien wel 3) weken een appel in de keuken, onaangeroerd, rood en blinkend. Hij zag er echt goed uit! Alleen begon zijn schil wat vettig aan te voelen door de ouderdom. tijd dus om die appel te veroberen in een zondagsontbijtje!

Tijd?
voorbereiding: 3 minuten
kooktijd: 15 minuten

Wat heb je nodig voor 1 volle kom?
  • 1 appel in stukjes gesneden
  • 1/4 cup havermout
  • 1 cup water
  • kaneel
  • zout 
  • bruine suiker
  • 2 eetlepels Griekse yochurt
Hoe begin je er aan?
  • Zet een pot op een matig vuur en verwarm daarin je havermout voor 2 minuten zodat hij wat begint te roosteren. (zonder water of boter)
  • Voeg nu de appel in stukjes en het water toe, zet het vuur wat hoger en breng de inhoud al roerend aan de kook.
  • Zet het vuur opnieuw wat lager zodat je havermout net blijft koken, laat 12 minuten pruttelen en blijf erin roeren.
  • Voeg de laatste 2 minuuten het zout, kaneel en suiker toe en roer opnieuw. Je havermout begint nu lekker dik te worden.
  • Serveer je havermoutmengsel in een kom met de Griekse yochurt en wat extra kaneel of bruine suiker.
  • Eet smakelijk! :)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten