dinsdag 21 januari 2014

Lavendellimoen limonade met pompelmoes

Hupsakee, de examens zijn gedaan!

Persoonlijk vind ik het altijd fijn om mijn jaar op te delen in periodes. Je kan dan steeds naar een nieuwe periode uitkijken en een oude afsluiten. Dat houdt het hele plaatje ordelijk in m'n hoofd. Vandaag zit het eerste semester van mijn tweede jaar in Antwerpen er op. Maandag beginnen we aan semester twee maar eerst: vakantie.

Om het einde van de examens te vieren wilde ik mezelf eens verwennen met iets wat ik eigenlijk al sinds augustus 2013 van plan was te maken: lavendellimonade. Ik leerde het drankje kennen deze zomer tijdens mijn vakantie in Hongarije. De variant die ik daar dronk was niet puur lavendel, er zat wat citrus bij. Die herinnering inspireerde me om zelf aan de slag te gaan.

Limonades maken is erg simpel, veel creativiteit heb je er niet voor nodig. Probeer gewoon wat zaken uit. Hoeveel kan er nu misgaan wanneer er water en suiker inzit? :)


 Wat heb je nodig?
- 200g fijne suiker
- 400ml water
- 4 eetlepels gedroogde lavendel
- 1 roze pompelmoes uitgeperst
- 1/2 limoen uitgeperst
- zeef
- lege fles van 1 liter

Hoe begin je er aan?
Zet een klein pannetje op het vuur met daarin de suiker en het water en breng het geheel aan de kook. De suiker lost nu mooi op in het water en je verkrijgt een basis suikersiroop die je voor alle soorten limonades kan gebruiken. Zet nu het pannetje van het vuur en voeg de lavendel toe.
Het is erg belangrijk dat het pannetje van het vuur staat! Anders kook je de lavendel kapot.

Laat het pannetje met het suikermengsel en de lavendel op het aanrecht staan tot het afgekoeld is en roer er regelmatig eens door. Als het mengsel koud is haal je het door een zeef om de lavendelbloemen te verwijderen. Je bekomt nu een fijne lavendelsiroop die je voor verschillende gerechten kan gebruiken.

Om de limonade te maken giet je ongeveer de helft van je siroop in de fles, samen met het pompelmoes- en limoensap. De rest vul je aan met water.
(Als je de limonade liever wat zoeter hebt kan je meer siroop toevoegen, of net minder. Wat jij wil.)

Je limonade is nu klaar. Zet hem in de koelkast en serveer hem met een takje munt of een citroentje.
Dit drankje is ideaal voor op een girlsnight (wat een kleur!!).

TIP - Gedroogde lavendel kan je in de natuurwinkel vinden. Ik kocht de mijne in Dille en Kamille. Daar kostte hij 3,99 EUR voor een zakje van 70g. En daar kan je veel lavendellimonade van maken.

tot snel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten