maandag 29 juli 2013

Rabarberconfituur met vanille - Madame Confituur

Ik had al lang zin om een keer zelf confituur te maken. Jammer genoeg is m'n moeder me telkens voor want ook zij maakt graag van deze zoete breiseltjes. Vandaag kreeg ik mijn eerste kans: 500g verse rabarber uit de tuin. "Silvy, wil jij graag een keer confituur maken?"
Om 22u00 begon ik aan een confituur die ik op de blog van Madame Confituur een keer had zien verschijnen...

Confituur maken is belachelijk simpel, of toch de basisreceptjes... Als je het daarom zelf een keer wil proberen start dan met dit receptje. Het kan gewoon niet mislopen! (Zelf heb ik in dit recept alle ingrediënten gehalveerd. Zo kwam ik uit met 2 potjes confituur.)



Wat heb je nodig?
- 1 kg rabarberstelen
- 1 à 2 vanillestokjes (in de lengte in twee stukken gesneden) - afhankelijk van persoonlijke smaak en de kwaliteit van de stokjes... zelf deed ik er 4 in #vanilleverslaafd)
- het sap van 1 citroen
- 500 g confituursuiker of hele fijne suiker

We werken hier met de verhouding: 2 kg fruit versus 1 kg suiker


Hoe begin je er aan?
- Was de rabarberstelen, (schil ze eventueel) en snij ze in stukjes van maximaal een halve centimeter. - Doe de stukjes rabarber, het citroensap en een minimini bodempje water samen in een ruime kookpot.
- Voeg ook het merg van de vanillestokjes en de stokjes toe aan deze pot.
- Laat het geheel een aantal minuten koken met het deksel op de kookpot. (Vergeet wel niet af en toe eens te roeren.)



- Als de rabarber zacht gekookt is, haal je de pot van het vuur en voeg je de confituursuiker toe.
- Los deze goed op in het mengsel en breng vervolgens alles opnieuw aan de kook zonder deksel.
- Na drie minuten is de confituur dik genoeg en is deze overheerlijke confituur klaar. Vooraleer je de hete jam in bokalen schenkt, verwijder je best eerst nog even de vanillestokjes.



Of de confituur klaar is kan je controleren door wat confituur op een schaaltje te druppelen en het even in de koelkast te zetten. Als de confituur opstijft is je mengsel klaar, anders moet je dit nog wat langer laten pruttelen zonder deksel tot het de juiste dikte heeft bereikt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten