dinsdag 9 juli 2013

Overvolle ziek-in-de-vakantiecake - KVLV

Het hele jaar door kan je wel eens ziek worden. Maar als ik dan mag kiezen wanneer in het jaar dan opteer ik voor een doordeweekse schooldag. Liefst één waarop ik veel lessen moet volgen. Maar ziek zijn in de vakantie is vreselijk. Je moet dan binnenblijven of plat liggen en rusten. Pfff da's niets voor zo'n bezige bij als ik! Gelukkig kan ik nu wel een keer de draad van het koken oppikken, want een paar weken hoorde je niets van mij. Het was te zalig in de zon en de feestjes waren te leuk!
Vandaag, na wat ziek te wezen in de hangmat, uitkijkend op het moestuintje van mama kreeg ik plots het idee om iets te doen met de rabarber in de tuin. Rabarber is zomers, lekker zoet en smaakt heerlijk in gebak. Ik moest niet lang meer nadenken: een rijke cake met alles wat lekker is.

Vaak als ik cake eet bij vrienden of kennissen vind ik hem ofwel te droog ofwel te veel naar boter smaken. Deze cake heeft dat niet. Je proeft het zoete gebak met de vele vruchten in die ieders hun eigen smaak hebben. De cake is stevig genoeg om het vocht dat uit het fruit komt op te vangen. Hij kan normaal niet mislukken! - Tenzij je hem laat aanbranden natuurlijk...


Wat heb je nodig?
- 50g rozijnen
- 50g grof gehakte walnoten
- 1 stengel geschilde rabarber in stukjes
- 1 appel in stukjes (ik gebruikte een Pink Lady)
- 4 grote eieren
- 230g suiker
- 250g zelfrijzende bloem
- 150g boter op kamertemperatuur
- 2 pakjes vanillesuiker

Hoe begin je er aan?
Zet de oven aan en laat voorverwarmen op 180°C.
Scheidt de eieren en klop het eiwit goed stijf.
Neem een grote kom en meng daarin de boter, de suiker, vanillesuiker en de eierdooiers tot een egale massa.
Zeef nu de zelfrijzende boven je kom voor het cakebeslag. Meng ook nu alles goed met de mixer op een lage stand. (Je beslag is nu redelijk droog en brokkelig.)
Leg nu je mixer aan de kant en neem een spatel om het opgeklopte eiwit eronderdoor te roeren.
- Door geen mixer te gebruiken maar een spatel gaat de structuur van het opgeklopte eiwit niet stuk en wordt je cake erg luchtig. -
Voeg als laatste de rozijnen, gehakte walnoten en rabarber toe.
Je cakebeslag is nu klaar! Kies een bakvorm naar keuze, vet deze in met wat boter en een laagje bloem. (Denk ook de zijkanten! Zo komt je cake na het bakken veel sneller los uit de vorm.)
Gebruik je een siliconen bakvorm, dan is invetten niet per se nodig. Het kan echter geen kwaad om het wel te doen.
Giet het beslag in de cakevorm en duw er de stukjes appel in. Of leg de appeltjes bovenop de cake.
Zet nu je cake in de voorverwarmde oven van 180°C en laat ongeveer een uurtje bakken.

Laat de cake goed afkoelen vooraleer op te dienen. Smakelijk!

PS Ik liet mijn cake vallen vlak voor ik hem in de oven stak. Dit kwam omdat ik m'n vinger verbrandde aan de voorverwarmde oven... Denk er dus altijd aan om ovenwanten te dragen. :)












Geen opmerkingen:

Een reactie posten